اتودسک ابزارهای انیمیشن هوش مصنوعی جدید خود را معرفی کرد

۸۸

اتودسک در رویداد Autodesk University 2025 (AU 2025) نسل تازه‌ای از ابزارهای انیمیشن مبتنی بر هوش مصنوعی را رونمایی کرد؛ ابزارهایی که می‌توانند روند تولید انیمیشن را متحول کرده و زمان تولید را به‌طور چشمگیری کاهش دهند. چهره‌ساز (FaceAnimator)، موشن‌میکر (MotionMaker) و یک کاراکتر کریتور تازه آغاز راه هستند.

یکی از شاخص‌ترین این ابزارها FaceAnimator است؛ نرم‌افزاری هوشمند که قادر است تنها با استفاده از فایل صوتی، انیمیشن چهره و لب‌خوانی دقیق کاراکترها را ایجاد کند. این ابزار حتی می‌تواند از ریگ‌ها و سبک بصری پروژه‌ها یاد بگیرد و خود را با آن‌ها تطبیق دهد. به این ترتیب انیماتورها علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، همچنان کنترل کامل بر سبک و اجرا خواهند داشت.

در کنار آن، نسخه جدید MotionMaker معرفی شد؛ ابزاری که با ترکیب کلیدگذاری دستی (Keyframing)، موشن کپچر و یادگیری ماشینی، حرکات پایه کاراکترها را به سرعت تولید می‌کند. استودیوهایی مثل Griffin Animation Studios اعلام کرده‌اند که با کمک این ابزار توانسته‌اند یک انیمیشن ۹۰ ثانیه‌ای را در یک‌سوم زمان معمول تولید کنند.

اتودسک همچنین یک Character Creator تازه را نمایش داد که تنها با یک پرامپت متنی می‌تواند کاراکتری سه‌بعدی ایجاد کرده و آن را به صحنه اضافه کند. این کاراکتر همراه با پس‌زمینه و انیمیشن آماده رندر خواهد بود. افزونه دستیار هوش مصنوعی مایا نیز معرفی شد که با یک دستور متنی ساده می‌تواند مثلاً صحنه را از روز به شب تغییر دهد.

مدیران اتودسک تأکید کرده‌اند که هدف این ابزارها جایگزینی هنرمندان نیست، بلکه سرعت‌بخشیدن به کارهای تکراری و حفظ خلاقیت در دست هنرمندان است. داده‌های تولید شده توسط FaceAnimator و MotionMaker به‌صورت فایل‌های قابل ویرایش در Maya خروجی گرفته می‌شوند و این یعنی بر خلاف بسیاری از ابزارهای مولد، خروجی‌ها تنها ویدئو نیستند، بلکه انیماتورها می‌توانند به‌طور کامل آن‌ها را ویرایش و شخصی‌سازی کنند.

اتودسک در استراتژی جدید خود به‌دنبال ایجاد استانداردهای بازتر مثل USD و PBR و یکپارچه‌سازی بیشتر میان مراحل مختلف تولید است. بر اساس نظرسنجی این شرکت، ۵۵٪ از فعالان حوزه سرگرمی معتقدند که AI می‌تواند صنعت را متزلزل کند، اما ۷۰٪ بر این باورند که در عین حال خلاقیت را تقویت کرده و روش‌های کاری آن‌ها را بهبود خواهد داد.

به گفته Maurice Patel معاون استراتژی صنعت رسانه و سرگرمی اتودسک:

«تولید محتوای باکیفیت روزبه‌روز پیچیده‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. فشارها برای افزایش ساعات کاری هنرمندان ادامه دارد و این روند پایدار نیست. ابزارهای جدید ما پاسخی برای کاهش این فشارها و بازگرداندن تمرکز بر خلاقیت هستند.»

با این معرفی‌ها، اتودسک بار دیگر نشان داد که در خط مقدم نوآوری‌های نرم‌افزارهای انیمیشن و جلوه‌های ویژه قرار دارد؛ ابزاری که نه تنها برای استودیوهای بزرگ بلکه برای تیم‌های کوچک نیز می‌تواند آینده کاری متفاوتی رقم بزند.

شقایق

شقایق رضایی

۳۰ شهریور ۱۴۰۴

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...