Conservative Morphological Anti-Aliasing 2 (CMAA2) یک راهکار ضد-الیاسینگ مدرن و سبک است که با هدف ارائه تصویری شارپ و بدون محو شدن جزئیات، با کمترین هزینه پردازشی طراحی شده است. این تکنیک توسط Intel توسعه یافته و اکنون برای Unreal Engine پورت شده است.
CMAA2 تمرکز ویژهای بر حفظ تیزی و شارپنس تصویر دارد و برخلاف روشهایی نظیر TAA، از هیچگونه jittering یا داده چندفریمی استفاده نمیکند؛ بنابراین بدون ایجاد ghosting یا blur کار میکند و مناسب پروژههایی است که وضوح و شفافیت بالا اهمیت دارد.
ویژگیهای کلیدی
مزایا
-
پردازش تکفریم (No History Dependence)
بدون jitter، بدون ghosting، بدون smear روی انیمیشنها. -
ظاهر شارپ و “Old School”
ظاهری شبیه به SMAA و ایدهآل برای پروژههایی که از شفافیت بالای تصویر حمایت میکنند. -
سازگار با تمامی رندررها
پشتیبانی کامل از Deferred و Forward Rendering. -
پشتیبانی از DX11، DX12 و Vulkan
-
سازگار با Split-Screen و PC VR
گزینهای قابل اتکا برای بازیهای چندنفره محلی و تجربههای واقعیت مجازی. -
هزینه پردازشی پایین
عملکرد نزدیک به TAA اما بدون مشکلات محوشدگی آن. -
حالت Extra Sharpness
برای زمانی که حداکثر وضوح تصویر مورد نیاز باشد. -
Quality Presets
قابل تنظیم برای سبکهای مختلف پروژه. -
پکیج سبک و بهینه
محدودیتها
-
سمووت کردن نویزهای undersampled ممکن نیست
مثل نویز GI، بازتابهای قدیمی، یا Lumen در رزولوشن ناکافی. -
ریزجزئیات subpixel ممکن است کمی shimmering داشته باشند
بهویژه در Nanite، foliage متراکم، یا الگوهای بسیار ریز. -
برای Upscaling طراحی نشده
توصیه میشود Screen Percentage همیشه 100% باشد (در غیر این صورت کیفیت افت میکند).
مناسب برای چه نوع پروژههایی است؟
-
پروژههایی که TAA بیش از حد بلور ایجاد میکند
-
بازیهای FPS، VR یا هر تجربهای که شفافیت و واکنشپذیری مهم است
-
پروژههایی که جلوههای بسیار سریع یا انیمیشنهای با حرکت زیاد دارند
-
صحنههایی با لبههای واضح و هندسه شارپ







