آیا طراحی گرافیک مُرده است؟

آیا طراحی گرافیک مُرده است؟

شقایق

شقایق رضایی

۱۷۷
۱۵ فروردین ۱۴۰۴

طراحان این روزها به‌شدت درباره تأثیر هوش مصنوعی روی شغل طراحی گرافیک در چندین موضوع در ردیت در حال بحث و تبادل نظر هستند. این بحث‌ها بعد از پیش‌بینی نگران‌کننده‌ی بیل گیتس شکل گرفت؛ جایی که او گفت فقط سه شغل از دست هوش مصنوعی در امان خواهند بود – (و طراحی گرافیک در بین آن سه نبود).

هم‌زمان یک طراح تازه‌وارد این موضوع را مطرح کرد و باعث شد بسیاری از حرفه‌ای‌ها نظرات واقعی خودشان را در این باره بیان کنند.

در گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد، طراحی گرافیک یکی از شغل‌هایی معرفی شده که بیشترین خطر را از جانب هوش مصنوعی حس می‌کند. با وجود ابزارهایی که حالا می‌توانند با هوش مصنوعی تصاویری تولید کنند که قبلاً با دست انسان ساخته می‌شد، طبیعی‌ست که طراحان نگران آینده شغلی خودشان باشند.
اما اگر به این گفت‌وگوها توجه کنیم، اوضاع آن‌طور که بیل گیتس پیش‌بینی کرده، ناامیدکننده نیست.

این روزها، برای کسانی که تازه می‌خواهند وارد صنعت طراحی گرافیک شوند، زمانِ مبهم و پرابهامی‌ست. در این پست گفته شده که یک طراح انسانی همیشه چیزی فراتر از ماشین ارائه می‌دهد – اما هرچه قدرت هوش مصنوعی بیشتر شود، انسان‌ها هم باید تلاش کنند تا ارزشی را به کارشان اضافه کنند که ماشین‌ها قادر به انجامش نیستند.
یکی از کاربران ردیت پرسیده:

«هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و گاهی واقعاً آدم رو تحت فشار می‌گذاره. من که تازه‌کارم، آینده برام خیلی نامعلوم به نظر میاد. چه کارهایی می‌تونم انجام بدم تا توی این صنعت در حال تغییر باقی بمونم، رشد کنم و بتونم واقعاً از مهارتم درآمد داشته باشم؟»


تصاویر تولیدشده با Adobe Firefly

یکی از کاربران گفت:

«بیشتر از این باش که فقط اپراتور چیزی باشی که هوش مصنوعی می‌تونه تقلیدش کنه. انسان‌ها مسئله‌حل‌کن هستن؛ چه توی درست کردن یک طراحی بد باشه، چه در کشف اینکه مشتری واقعاً چی نیاز داره.»

یکی دیگه هم گفت:

«سینتی‌سایزرها و سکوئنسرهای موسیقی جای موزیسین‌ها رو نگرفتن. می‌دونم که دقیقاً مشابه این نیست، اما فکر می‌کنم با پیشرفت تکنولوژی، قراره راه‌های جدیدی برای ارتقای کار طراح‌ها پیدا بشه، نه جایگزینی کاملشون.»

کاربر دیگه‌ای هم با این نظر موافق بود و به پیام‌هایی که از سوی توسعه‌دهنده‌های بزرگ مثل Adobe در مورد چگونگی ادغام AI در فرآیند کاری طراح‌ها منتشر شده اشاره کرد:

«این هیاهوی هوش مصنوعی فقط برای حفظ سهم بازار و ارزش سهامه. هوش مصنوعی جای طراحی گرافیک رو نمی‌گیره، اما فرآیند رو سریع‌تر می‌کنه. مسئله‌های مربوط به حق نشر و کپی‌رایت همچنان باقی می‌مونن. از AI برای ایده گرفتن یا ساخت موکاپ استفاده کن، اما تمرین و دقتت رو روی چیزهایی مثل تایپوگرافی خوب و طراحی حرفه‌ای ادامه بده.»

تمام این‌ها واقعیت دارن. طراحی گرافیک فقط تولید تصویر نیست، بلکه دانش، مهارت و نظریه هم می‌طلبه. از همه مهم‌تر، اون ارتباط انسانی و استراتژی خلاقانه‌ایه که انسان‌ها به یک پروژه می‌دن – چیزی که هوش مصنوعی هیچ‌وقت نمی‌تونه تقلیدش کنه. همون‌طور که یکی از کامنت‌ها گفته:

«خوشبختانه طراحی گرافیک یعنی حل خلاقانه‌ی مسئله – کاری که هوش مصنوعی از پسش برنمیاد.»


تصویر بیل گیتس

بیل گیتس همچنین گفته که اینکه هوش مصنوعی تا چه حد تو بازار کار نفوذ کنه، بستگی به این داره که انسان‌ها چقدر اجازه‌ی پیش‌روی بهش بدن.
و طبق گفته یکی از کاربران ردیت، اصلاً تمایل زیادی به استفاده گسترده از AI وجود نداره:

«بر خلاف انتظارم، آدم‌های زیادی هستن که از ابزارهای AI خوششون نمیاد. اطراف من خیلی‌ها حتی دلشون نمی‌خواد ازش استفاده کنن.»

 

اشتراک گذاری

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...

مطالب مرتبط