ابزارهای رایگان ریگینگ برای Maya و UE5

۱۱۶

ابزارهای رایگان ریگینگ برای Maya و UE5: نسخه mGear 5.0 و ueGear 1.0 منتشر شد. تیم توسعه mGear نسخه ۵.۰ این فریم‌ورک متن‌باز ریگینگ کاراکتر برای Maya را منتشر کرده است. همچنین ابزار جدیدی به نام ueGear 1.0 که پل ارتباطی بین Maya و Unreal Engine است، ارائه شده است.

ueGear امکان انتقال راحت ریگ‌های ساخته‌شده با mGear در Maya به Unreal Engine 5 را فراهم می‌کند و این ریگ‌ها را به‌صورت خودکار در داخل موتور بازی‌سازی بازسازی می‌کند.


فریم‌ورکی چندمنظوره برای ساخت ریگ‌های ماژولار کاراکتر

نخستین نسخه mGear در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و بر پایه فریم‌ورک ریگینگ Gear از Jeremie Passerin (سرپرست انیمیشن تکنیکی در Blur Studio) ساخته شده است، هرچند که کپی مستقیم آن نیست.

این ابزار به هنرمندان مجموعه‌ای از کامپوننت‌های قابل تنظیم برای ریگ بخش‌های مختلف بدن ارائه می‌دهد و هدف آن تولید ترکیب‌های بی‌نهایت از ریگ‌ها بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی است.

mGear علاوه‌بر Shifter (فریم‌ورک ریگینگ اصلی)، ابزارهایی مانند رابط Anim Picker قابل شخصی‌سازی، مدیر RBF، و ابزار شات‌اسکالپتینگ Crank را نیز در خود جای داده است.

این مجموعه توسط استودیوهای مختلف VFX، انیمیشن و بازی‌سازی مورد استفاده قرار گرفته است. پروژه‌هایی از El Ranchito، Mac Guff، Unseen و Pendulo Studios در لیست کاربران دیده می‌شوند.

mGear رایگان و متن‌باز است، اما شرکت mcsGear به رهبری توسعه‌دهنده اصلی Miquel Campos پشتیبانی تجاری و خدمات ریگینگ ارائه می‌دهد و از این طریق پروژه را تأمین مالی می‌کند.


ابزار جدید ueGear ریگ‌های mGear را مستقیماً در Unreal Engine بازسازی می‌کند

مهم‌ترین قابلیت جدید در نسخه mGear 5.0 ابزار مستقل ueGear است که به‌عنوان "پل ارتباطی بین گردش کار Maya و Unreal Engine" عمل می‌کند.

نسخه آزمایشی ueGear سال گذشته منتشر شده بود. این ابزار به هنرمندان اجازه می‌دهد تا ریگ‌های انیمیشن را با mGear در Maya بسازند و سپس با ueGear آن‌ها را در Unreal Engine با استفاده از Control Rig بومی بازسازی کنند.

این ابزار برای هر دو نوع گردش کار بازی‌سازی و انیمیشن آفلاین طراحی شده و انتقال انیمیشن‌ها، دوربین‌ها و سکانس‌ها را ممکن می‌سازد.

با این حال، ریگ‌های Maya و Unreal هنوز کاملاً یک‌به‌یک منطبق نیستند و در حال حاضر Modular Control Rig که در Unreal Engine 5.4 معرفی شده، پشتیبانی نمی‌شود.


حذف وابستگی به PyMEL و جایگزینی با PyMaya

در خود mGear، مهم‌ترین تغییر در هسته آن است: حذف وابستگی به PyMEL.

PyMEL کتابخانه‌ای متن‌باز بود که پلی بین اسکریپت‌نویسی Python و زبان MEL در Maya ایجاد می‌کرد، اما چون تحت پشتیبانی رسمی Autodesk نبود و دیگر به‌طور پیش‌فرض در Maya نصب نمی‌شود، مشکلاتی برای نصب و پشتیبانی ایجاد کرده بود.

در mGear 5.0، PyMEL با پوشش سفارشی جدیدی به نام PyMaya جایگزین شده است.

PyMaya جایگزین کامل PyMEL نیست و اشیاء ایجادشده با آن با PyMEL سازگار نیستند، اما مدیریت وابستگی‌ها را ساده‌تر کرده و سازگاری با نسخه‌های مختلف Maya را حفظ می‌کند.


مجوز و سیستم مورد نیاز

  • mGear با Maya 2025 و 2026 سازگار است و روی ویندوز، مک و لینوکس اجرا می‌شود. (از نسخه 5.07 به بعد برخی ویژگی‌ها فقط روی ویندوز و Maya 2026 کار می‌کنند).

  • Miquel Campos در گفت‌وگو با CG Channel اعلام کرده که حل‌کننده‌های نسخه‌های قدیمی‌تر Maya هنوز در mGear وجود دارند، اما پشتیبانی از Python 2 در نسخه ۵.۰ حذف شده است.

  • ueGear 1.0 با Unreal Engine 5.3 به بالا سازگار است.

کد منبع هر دو ابزار تحت مجوز متن‌باز MIT در دسترس است و فایل‌های اجرایی نیز به‌صورت رایگان قابل دانلود هستند.

شقایق

شقایق رضایی

۹ خرداد ۱۴۰۴

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...