افزودن ابزار انیمیشن هوش مصنوعی MotionMaker به Maya 2026.1
Autodesk نسخهی جدید نرمافزار مدلسازی و انیمیشن سهبعدی خود، Maya 2026.1 را منتشر کرده است؛ نسخهای که با امکانات تازهای برای طراحان جلوههای ویژه، بازیسازان و سازندگان موشنگرافیک همراه است.
در این نسخه، ابزار جدید و مبتکرانهای به نام MotionMaker معرفی شده است؛ سیستمی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد (Generative AI) برای تولید انیمیشنهای حرکتی کاراکترهای دوپا و چهارپا، بهویژه برای بخشهای پیشویژوالیزیشن (Previs) و چیدمان (Layout).
MotionMaker: تولید سریع و طبیعی حرکات کاراکتر با هوش مصنوعی
قابلیت شاخص این نسخه، MotionMaker است که با هدف ساخت سریع حرکات طبیعی طراحی شده و به کاربر اجازه میدهد تنها با مشخص کردن موقعیتهای ابتدایی و پایانی یا تعریف مسیر حرکت، انیمیشن مورد نظر را در چند دقیقه بهجای چند ساعت تولید کند.
Autodesk این فرایند را بیشتر شبیه به کارگردانی یک بازیگر دیجیتال توصیف میکند تا انیمیشنسازی سنتی.
این ابزار در حال حاضر تمرکز اصلیاش بر تولید حرکات پایه مانند راه رفتن، دویدن، نشستن یا پریدن است و برای هر دو گروه کاراکترهای انساننما و حیواننما قابل استفاده است.
MotionMaker یک پنجره اختصاصی به نام Editor دارد که امکان دسترسی به ابزارهای استاندارد ویرایش انیمیشن Maya را فراهم میکند. همچنین میتوان حرکات را از منابع دیگر مثل موشن کپچر یا انیمیشنهای کلیدی بازهدفگذاری شده (Retargeted) نیز به آن اضافه کرد؛ مثلاً برای کنترل حرکات بالاتنه.
برخی کنترلهای اختصاصی نیز مانند تنظیم سرعت حرکت (Speed Ramping) و مقیاس کاراکتر (Character Scale) برای تنظیم تأثیر وزن و اندازه بر کیفیت انیمیشن در دسترس هستند.
طبق گفتههای ایوان آترتون، پژوهشگر ارشد Autodesk، مدلهای هوش مصنوعی MotionMaker با دادههای موشن کپچر اختصاصی از انسانهای مرد و زن و سگهای نژاد گرگی آموزش دیدهاند و در آینده قابلیت پشتیبانی از سبکهای حرکتی دیگر نیز به آن افزوده خواهد شد.
Bifrost: معرفی چارچوب جدید ریگینگ ماژولار کاراکتر
در بخش Bifrost، Autodesk یک سیستم ریگینگ ماژولار جدید را ارائه کرده است که برای ساخت ریگهای قابلاستفاده در تولید حرفهای طراحی شده و به طور کامل با محیط Maya ادغام شده است.
این سیستم به کاربران اجازه میدهد ورودیها و خروجیهای ماژولها را بهصورت مستقیم از درون صحنه در Maya کنترل کنند. همچنین امکان تبدیل ریگهای ساختهشده در Bifrost به کنترلرها، جوینتها و ویژگیهای بومی Maya وجود دارد.
نکته مهم این است که این قابلیت با نسخههای قبلی Bifrost ناسازگار است و تنها در Maya 2026.1 قابل استفاده میباشد.
بهبودهای شبیهسازی مایعات در Bifrost 2.14
در نسخهی جدید Bifrost، شبیهسازی مایعات نیز بهبود یافته است. حالا ویژگیهایی مانند چسبندگی، زبری و جهندگی اجسام برخوردی روی رفتار مایعات تأثیر میگذارند، درست مانند ذرات.
علاوه بر این، پارامتر جدیدی برای مقاومت هوا بر کف و پاشش مایع افزوده شده است.
در بخش گردش کار نیز قابلیتهایی مانند تبدیل منحنیهای Bifrost به منحنیهای صحنه Maya و اجرای دستهای برای نوشتن کشها بدون ریسک بازنویسی تصادفی فایلها اضافه شدهاند.
LookdevX: پشتیبانی از OpenPBR در فایلهای FBX
پلاگین LookdevX که برای ساخت گرافهای شیدینگ USD استفاده میشود نیز اکنون از OpenPBR پشتیبانی میکند. این استاندارد جدید متریال، جایگزینی برای سیستمهای Autodesk Standard Surface و Adobe Standard Material بهشمار میآید.
در حال حاضر، این پشتیبانی شامل وارد کردن و صادر کردن متریالهای OpenPBR در قالب FBX است؛ قابلیتی که با نرمافزارهایی چون 3ds Max و رندرهای شخص ثالث نیز سازگار است.
نسخه 1.8 LookdevX همچنین بهبودهای قابلتوجهی در گردش کار، بهویژه برای کاربران macOS، ارائه میدهد.
USD و Arnold: بهبودهای عملکردی و گردش کار
افزونهی USD for Maya اکنون از منحنیهای انیمیشن برای ویژگیهای دوربین در خروجیها پشتیبانی میکند. همچنین قابلیت پشتیبانی از فایلهای MaterialX و نمایش بهتر نورهای USD در نمای دید (Viewport) نیز به آن اضافه شدهاند.
در سوی دیگر، MtoA 5.5.2 (پلاگین اتصال Arnold به Maya) نیز با نسخه جدید Arnold 7.4.2 هماهنگ شده و زمان راهاندازی صحنهها در سیستمهای با هستههای پردازشی بالا بهطور محسوسی کاهش یافته است.
Maya Creative 2026.1 برای استودیوهای کوچک
Autodesk همچنین نسخهی جدید Maya Creative 2026.1 را منتشر کرده که نسخهای سبکتر و مقرونبهصرفهتر از Maya است. این نسخه بیشتر ویژگیهای Maya 2026.1 مانند MotionMaker را شامل میشود، اما Bifrost در آن موجود نیست.
قیمت و سیستم مورد نیاز
-
Maya 2026.1 برای Windows 10 و بالاتر، RHEL و Rocky Linux 8.10/9.3/9.5 و macOS 13+ در دسترس است.
-
نرمافزار تنها بهصورت اشتراکی عرضه میشود:
-
قیمت اشتراک ماهانه: ۲۵۵ دلار
-
قیمت اشتراک سالانه: ۲۰۱۰ دلار
-
-
طرح Maya Indie برای هنرمندانی با درآمد زیر ۱۰۰٬۰۰۰ دلار سالانه با قیمت ۳۳۰ دلار در سال در دسترس است.
-
Maya Creative نیز بهصورت پرداخت روزانه (از ۳ دلار در روز) قابل تهیه است، با حداقل پرداخت سالانه ۳۰۰ دلار.
