انتشار Unity 6.2 همراه با Unity AI
شرکت Unity Technologies طبق وعدههای قبلی خود، در آپدیت جدید Unity 6.2 مجموعهای گسترده از قابلیتهای هوش مصنوعی مولد (Generative AI) را به موتور بازیسازی خود اضافه کرد. این مجموعه با نام Unity AI معرفی شده و ترکیبی از ابزارهای تولید محتوا، دستیار هوش مصنوعی و موتور استنتاج (Inference Engine) را در اختیار کاربران قرار میدهد.
✨ سه ابزار اصلی در Unity AI
-
Assistant
نسخهی ارتقایافتهی Unity Muse که حالا مانند یک ChatGPT داخلی عمل میکند. این دستیار مبتنی بر مدلهای GPT (از طریق Azure OpenAI Services) و Llama (متا) میتواند به پرسشهای فنی پاسخ دهد، کد تولید کند، دستهای از فایلها را تغییر نام دهد یا حتی اشیاء را در صحنه قرار دهد. -
Generators
ابزاری برای تولید خودکار داراییها شامل تصاویر، تکسچرها، انیمیشنها و صدا. این بخش ترکیبی از مدلهای اختصاصی Unity و مدلهای شخص ثالث (مانند Scenario, Layer, Bria و FLUX) است.
-
Unity تأکید کرده که دادههای توسعهدهندگان برای آموزش مدلها استفاده نمیشوند، اما برای اجرای سرویسها، دادههای ناشناس (مانند پرامپتها و منابع مرجع) به ارائهدهندگان مدل ارسال خواهد شد.
-
برخی مدلها برای جلوگیری از نقض کپیرایت، پرامپتهای مشکوک را مسدود میکنند و پاسخ خالی یا پیام اصلاح پرامپت برمیگردانند.
-
Inference Engine
جایگزین Unity Sentis شده و امکان اجرای مدلهای هوش مصنوعی را بهصورت محلی در Unity Editor یا هنگام اجرای بازی روی دستگاه کاربر فراهم میکند. این موتور مدلی از پیشنصبشده ندارد، اما میتوان مدلهای از پیش آموزشدیده یا مدلهای موجود در ریپازیتوریهایی مثل Hugging Face را وارد کرد.
🖼 تغییرات مهم برای هنرمندان CG
-
سیستم Mesh LOD جدید: تولید خودکار نسخههای LOD برای مدلهای سهبعدی با مصرف کمتر منابع.
-
Shader Graph: اضافه شدن نود جدید Append و بهبودهای کاری.
-
رندرینگ: پشتیبانی از DLSS 4 در HDRP و Prepass Layers در URP.
-
ابزارهای 2D: امکان پیشنمایش تغییرات اسپریت در همان صحنه.
-
UI Toolkit: پشتیبانی از رابطهای کاربری در فضای سهبعدی (World Space UIs).
⚙️ کنترل دادهها و حریم خصوصی
Unity AI تنظیمات اختصاصی خود را دارد:
-
کلید روشن/خاموش برای فعال یا غیرفعال کردن کامل Assistant و Generators (بهصورت پیشفرض روشن).
-
گزینهی Improve Unity AI برای اشتراکگذاری دادههای توسعهدهنده (پرامپتها، پاسخها، کد و …) جهت بهبود مدلها، که بهصورت پیشفرض خاموش است.
⚠️ مسئولیت حقوقی محتوا
یکی از بحثهای مهم پیرامون هوش مصنوعی مولد، حق نشر و مالکیت معنوی است. Unity در راهنمای رسمی خود اعلام کرده:
«کاربران Unity در نهایت مسئول اطمینان از این هستند که استفاده آنها از Unity AI با اصول قابلقبول ما سازگار بوده و داراییهای تولیدشده حقوق اشخاص ثالث را نقض نکند. همانند هر دارایی دیگر در یک پروژه Unity، این مسئولیت بر عهدهی شماست که مطمئن شوید حق استفاده از آن در نسخه نهایی بازی را دارید.»
