انقلاب تازه متا در هوش مصنوعی؛ تولید دنیای سه‌بعدی با یک جمله ساده

۵۰

شرکت Meta Reality Labs از یک پروژه تحقیقاتی تازه با نام WorldGen پرده برداشته که یک گام مهم در مسیر تبدیل «متن به جهان سه‌بعدی» محسوب می‌شود. این فناوری جدید می‌تواند تنها با دریافت یک پرامپت متنی، دنیایی سه‌بعدی و قابل‌کاوش تولید کند؛ محیط‌هایی که امکان استفاده از آن‌ها در موتورهای بازی‌سازی مانند Unreal Engine 5 و Unity نیز وجود خواهد داشت.

این پروژه نخستین‌بار در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۵ همراه با مقاله‌ای پژوهشی منتشر شد که نشان می‌دهد فناوری هنوز در مراحل ابتدایی است، اما نتایج آن آینده‌ساز به نظر می‌رسند.

WorldGen چگونه کار می‌کند؟

براساس مقاله منتشرشده، مدل هوش مصنوعی متا قادر است صحنه‌هایی با ابعاد ۵۰×۵۰ متر تولید کند؛ محیطی که کاربر می‌تواند در آن راه برود، تعامل داشته باشد و خروجی را برای موتورهای ریل‌تایم خروجی بگیرد.

پایپ‌لاین ساخت این جهان‌ها ترکیبی از تکنیک‌های پیشرفته است، از جمله:

  • تولید چیدمان پروسیجرال (Procedural Layout)

  • برنامه‌ریزی تصویری برای ساخت محتوای صحنه

  • بازسازی سه‌بعدی با الگوریتم‌های دیفیوشن

  • استخراج NavMesh برای مسیر‌یابی کاراکتر

  • تقسیم‌بندی صحنه (Scene Decomposition)

  • بهبود مش‌ها و تکسچرینگ

  • فرآیند AutoPartGen برای تبدیل صحنه به مجموعه‌ای از آبجکت‌های ویرایش‌پذیر

به لطف AutoPartGen، اشیای موجود در صحنه به‌صورت خودکار تفکیک می‌شوند تا ویرایش، جابه‌جایی یا استفاده مجدد از آن‌ها برای توسعه‌دهندگان آسان‌تر شود.

محدودیت‌های فعلی WorldGen

با وجود دستاورد چشمگیر، نسخه فعلی پروژه محدودیت‌های قابل توجهی دارد:

۱. تولید تنها یک نمای مرجع

مدل فقط قادر است از یک زاویه مرجع، یک صحنه بسازد. این موضوع مقیاس جهان نهایی را محدود می‌کند.

۲. عدم پشتیبانی از جهان‌های بزرگ

WorldGen توان تولید محیط‌های وسیع چند کیلومتری را ندارد. برای این کار باید چندین ناحیه به صورت جداگانه ایجاد و به‌هم متصل شوند، که باعث ناسازگاری تصویری یا «لبه‌های ناهموار» خواهد شد.

۳. عدم پشتیبانی از فضاهای چندلایه

این سیستم نمی‌تواند محیط‌هایی شامل:

  • چند طبقه،

  • ساختمان با فضای داخلی–خارجی،

  • یا دانجن‌های چندسطحی
    را مدل‌سازی کند.

۴. عدم استفاده مجدد از تکسچر و هندسه

فناوری فعلاً قادر به اشتراک‌گذاری تکسچرها یا مش‌ها بین اشیاء نیست؛ موضوعی که بهره‌وری پروژه‌های بزرگ را پایین می‌آورد.
متا اعلام کرده روی اضافه‌کردن تکسچرهای قابل‌اشتراک در نسخه‌های بعدی کار می‌کند.

۵. الگوی چیدمان تکراری

برخی توسعه‌دهندگان اشاره کرده‌اند که نتایج تولیدشده، تمایل به تکرار و چیدمان شبکه‌ای (Grid-like) دارند و تنوع بصری کم است.

اهمیت این پروژه برای آینده VR و تولید محتوا

با اینکه WorldGen هنوز یک ابزار آزمایشی است، اما نشان می‌دهد متا به‌دنبال آینده‌ای است که در آن:

  • توسعه‌دهنده‌ها، سازندگان محتوا و حتی کاربران عادی
    فقط با تایپ کردن یک جمله، جهان‌های بزرگ و قابل‌تعامل برای VR، AR، بازی‌سازی و شبیه‌سازی بسازند.

این مسیر می‌تواند همان جهشی باشد که ساخت جهان‌های مجازی را از یک فرآیند ماه‌ها کار دستی، به چند دقیقه ایده‌پردازی و ویرایش تبدیل کند.

 

شقایق

شقایق رضایی

۱۲ آذر ۱۴۰۴

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...