بررسی نرمافزار متنباز تولید شخصیت سهبعدی CharMorph
این نرمافزار که بهعنوان "جانشین معنوی" برای MB-Lab توصیف شده است، شخصیتهای سهبعدی سفارشی را بهصورت ریگشده، همراه با مو و لباس، برای استفاده در animations، motion graphics، VFX یا games تولید میکند.
توسعهدهندگان میگویند که هدف آنها ارائه مدلهای شخصیت باکیفیت و پارامتریک است که "نهتنها با راهکارهای متنبسته رقابت میکنند، بلکه از آنها پیشی میگیرند".
CharMorph جانشین ابزار متنباز قبلی Blender به نام MB-Lab است که خود نسخهای از پروژه جامعهمحور Manuel Bastioni Lab بود. هر دو این پروژهها اکنون متوقف شدهاند: Manuel Bastioni Lab در سال ۲۰۱۸، و MB-Lab سال گذشته، با انتقال توسعهدهندگان به CharMorph پس از انتشار نسخه MB-Lab 1.8.1.
طبق گفته تیم توسعه، CharMorph "بیشتر قابلیتهای MB-Lab را بازطراحی کرده است" و از همان مشهای پایه و تغییرات شخصیت استفاده میکند، اما هیچ بخشی از کد MB-Lab را شامل نمیشود.
ساخت شخصیتهای سهبعدی سفارشی برای پروژههای animation، VFX و games
CharMorph این امکان را فراهم میکند که با استفاده از یکی از شخصیتهای پایه سهبعدی موجود در نرمافزار، شخصیتهای سفارشی ایجاد کنید و با اعمال تغییرات مختلف آن را ویرایش کنید.
این تغییرات باید بهصورت تخریبی bake شوند قبل از اینکه شخصیت rig شود، اما میتوان آنها را پیش از این مرحله export کرد که امکان تکرار و اصلاح طراحی شخصیت را فراهم میکند.
همچنین میتوان از CharMorph برای ویرایش یک شخصیت سهبعدی از پیش وارد شده استفاده کرد، حتی اگر توپولوژی متفاوتی داشته باشد.
شخصیتهای export شده را میتوان با Eevee، موتور real-time renderer Blender، یا Cycles، موتور production renderer اصلی آن، رندر گرفت. جزئیات بیشتر در مستندات آنلاین موجود است.
ویژگیهای جدید نسبت به نسخههای قبلی
با اینکه CharMorph از ابزار MB-Lab الهام گرفته است، چندین قابلیت جدید را نیز ارائه میدهد، ازجمله امکان تنظیم مستقیم رنگ چشم و پوست شخصیت.
شخصیتهای آماده برای استفاده در پروژههای تجاری
درحالیکه برخی از قابلیتهای MB-Lab مانند auto-modeling در CharMorph موجود نیست، این نرمافزار مزایای زیادی نسبت به نسخه قبلی دارد که در صفحه GitHub پروژه ذکر شده است.
مزایای کلیدی شامل پشتیبانی از Rigify، سیستم ماژولار Blender برای ایجاد character rig، ازجمله facial rig، و real-time fitting برای لباسها است.
همچنین امکان تنظیم مستقیم رنگ پوست و چشم وجود دارد و جابجاییها در سطح material انجام میشوند نه با استفاده از Displace modifier، که امکان پیشنمایش آن در Eevee را فراهم میکند.
اما شاید مهمترین نکته این باشد که میتوان از شخصیتهای تولید شده با CharMorph در هر نوع پروژه تجاری، ازجمله closed-source games استفاده کرد.
درحالیکه شخصیت پایه در MB-Lab تحت لایسنس AGPL قرار داشت، CharMorph دارای سه شخصیت پایه جایگزین با لایسنسهای Creative Commons است: برخی دارای CC-BY attribution و شخصیت Vitruvian که در آخرین بهروزرسانی اضافه شده، با لایسنس CC0 منتشر شده است.
طبق گفته توسعهدهندگان در مطلبی در BlenderNation، آنها قصد دارند مدلهای شخصیتی ارائه دهند که بتوانند با راهکارهای متنبسته مانند Character Creator یا Daz Studio رقابت کنند و "به سطح کیفی فیلمهای بلاکباستر و بازیهای نسل جدید برسند".
برنامههایی برای پشتیبانی از شخصیتهای غیرانسانی در نسخههای آینده
علاوه بر شخصیت Vitruvian، نسخه CharMorph 0.4 شامل چندین بهبود دیگر ازجمله قابلیت download characters یا بهروزرسانی افزونه مستقیماً در Blender است.
تیم توسعه اعلام کرده که قصد دارد این نرمافزار را فراتر از شخصیتهای humanoid توسعه دهد تا امکان ایجاد حیوانات و موجودات دیگر فراهم شود.
لایسنس و نیازمندیهای سیستم
CharMorph با Blender 4.4 سازگار است و یک free download محسوب میشود.
این نرمافزار متنباز است و کد منبع آن تحت GPLv3 license منتشر شده است. شخصیتهای پایه نیز تحت لایسنسهای مختلف قرار دارند: شخصیت جدید Vitruvian تحت CC0 منتشر شده است.
لینکهای مفید
