تهیه‌کننده سابق نتفلیکس: «استفاده نکردن از هوش مصنوعی در انیمیشن، غیرانسانی است»

۵۵

Taiki Sakurai، تهیه‌کننده شناخته‌شده آثار Pokémon Concierge و Cyberpunk: Edgerunners و مدیر فعلی استودیوی Salamander Inc، با اظهارنظری جنجالی موج تازه‌ای از بحث‌ها درباره نقش هوش مصنوعی در صنعت انیمیشن به‌وجود آورد. او در یک پنل تخصصی در رویداد CEATEC 2025 با عنوان «انقلاب صنعتی ایجنت‌های هوش مصنوعی و ظرفیت‌های ژاپن» اعلام کرد که بخش بزرگی از سازندگان انیمه از ورود AI استقبال می‌کنند.

به‌گفته ساکورای، انتقادهایی که هوش مصنوعی را «غیرانسانی» و تهدیدی برای جایگزینی هنرمندان می‌دانند، بیشتر از سوی مخاطبان مطرح می‌شود. او تأکید کرد:
«برای بسیاری از انیماتورها، ترسیم صدها هزار فریم به‌صورت دستی خود یک کار غیرانسانی است.»

بازگشت به جنجال‌های "The Dog & The Boy"

این نخستین بار نیست که نام ساکورای با AI گره می‌خورد. انیمیشن کوتاه The Dog & The Boy که بیش از دو سال پیش منتشر شد، یکی از اولین تجربیات جنجالی نتفلیکس در استفاده کامل از پس‌زمینه‌های تولیدشده با هوش مصنوعی بود. آن زمان، بسیاری از طرفداران از احتمال جایگزینی هنرمندان ابراز نگرانی کردند. اما ساکورای در پنل جدید خود گفت که مسئله برای بسیاری از سازندگان متفاوت است و فشارهای کاری سنگین باعث شده برخی هنرمندان AI را یک ابزار رهایی‌بخش بدانند.

کمبود نیرو در صنعت انیمه ژاپن

او همچنین اضافه کرد که بحران کاهش جمعیت ژاپن به کمبود نیروی انسانی در استودیوهای انیمه منجر شده است؛ موضوعی که احتمال جایگزینی گسترده کارهای دستی با AI را حتی ضروری‌تر می‌کند.
ساکورای با لحنی طنزآمیز گفت:
«در آینده‌ای که همه چیز را AI تولید می‌کند، ممکن است دیگر کسی در استودیوها باقی نمانده باشد.»

اختلاف دیدگاه میان هنرمندان

ساکورای اذعان کرد که دیدگاه هنرمندان بخش‌های مختلف یکسان نیست.

  • مانگاکاها نسبت به AI رویکرد منفی‌تری دارند، زیرا مدل‌های هوش مصنوعی در تولید تصاویر ثابت عملکرد بهتری دارند.

  • اما در انیمیشن، تبدیل تصاویر به ویدیو همچنان چالشی فنی است و AI هنوز نمی‌تواند به‌طور کامل جایگزین فرایندهای تولید شود.

پروژه آزمایشی جدید با یک هنرمند مطرح

تهیه‌کننده سابق نتفلیکس همچنین فاش کرد که استودیوی جدید او مشغول آزمایشی کاربردی است:
مدلی که با سبک هنری Kenichiro Tomiyasu آموزش می‌بیند تا بتواند طرح‌های بسیار ساده هنرمند را به آثار نهایی تبدیل کند.
به گفته او، این مدل پس از پایان پروژه «کاملاً نابود» خواهد شد.

چالشی بزرگ: پذیرفتن AI توسط مخاطبان

با وجود اینکه ساکورای معتقد است بسیاری از انیماتورها از AI حمایت می‌کنند، او پذیرفت که مقاومت اصلی از سوی طرفداران است؛ موضوعی که می‌تواند برای استودیوها در تصمیم‌گیری‌های بلندمدت چالش‌برانگیز باشد، به‌ویژه در شرایطی که نتفلیکس پس از سال‌ها، دوباره جهشی در تولیدات انیمیشن تجربه کرده است.

 

شقایق

شقایق رضایی

۱۷ آذر ۱۴۰۴

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...