خالق ابزارهای Substance 3D، سباستین دگوئی، از Adobe خداحافظی میکند
سباستین دگوئی، که در مراسم جوایز علمی و فنی اسکار ۲۰۲۳ هم دیده شد، پس از ۲۳ سال فعالیت در شرکت Allegorithmic و سپس Adobe، تصمیم گرفته است از دنیای توسعه نرمافزارهای سهبعدی خداحافظی کند.
دگوئی در یک پست لینکدین نوشت:
«بعد از ۳۰ سال فعالیت بیوقفه و پرشور در دنیای گرافیک کامپیوتری، این فصل از زندگی و کارم را میبندم.»
او در پیام خداحافظیاش از روحیهی انسانی، اعتماد و تلاشی که تیم Substance 3D به خرج دادهاند تقدیر کرد و تأکید کرد که ابزارهای این تیم چطور زندگی بسیاری از هنرمندان دیجیتال را تغییر دادهاند.
پایان یک سفر ۲۳ ساله که صنعت را متحول کرد
سباستین دگوئی در سال ۲۰۰۲ شرکت Allegorithmic را تأسیس کرد. هدف او توسعه نرمافزارهای تکسچرینگ بود که بر مبنای تحقیقات دکترای خودش درباره نویزهای ریاضیاتی در دانشگاه Auvergne فرانسه شکل گرفته بود.
در ابتدا، محصولات Allegorithmic بیشتر به صورت پلاگینهای فوتوشاپ و افتر افکت عرضه میشدند، اما پس از گفتگو با یکی از توسعهدهندگان سابق id Software، دگوئی به نیاز شدید صنعت بازیسازی به این ابزارها پی برد.
با توسعه Substance Engine و بعدتر Substance Designer (که بعدها Substance 3D Designer شد)، Allegorithmic خیلی زود جای خودش را در بازار باز کرد.
با ظهور تکنیکهای PBR در اواسط دهه ۲۰۱۰، روشهای سنتی بر پایه فوتوشاپ جای خود را به متریالسازی رویهای دادند و ابزار Designer به سرعت محبوب شد.
همچنین Allegorithmic نرمافزار Substance Painter (بعدتر Substance 3D Painter) را معرفی کرد؛ ابزاری که دگوئی آن را "شاهکار ما" مینامد، چون کار را برای هنرمندان کمتخصصتر هم سادهتر کرد.
تا پایان دهه ۲۰۱۰، این نرمافزارها وارد صنعت جلوههای ویژه سینمایی شدند و یکی از پروژههای اولیهی مهم، استفاده Framestore در فیلم «بلید رانر ۲۰۴۹» بود که برندهی اسکار شد.
در سال ۲۰۱۹، Adobe شرکت Allegorithmic را خرید و دگوئی به عنوان معاون بخش ابزارهای سهبعدی و غوطهورانه به Adobe پیوست. بعدها به ریاست بخش ۳D و متاورس رسید.
او در سال ۲۰۲۳ برای کار روی Substance Engine جایزه علمی و فنی اسکار را دریافت کرد و یک سال بعد هم Substance Painter جایزه امی فنی گرفت.
ابزارهایی قدرتمند با روح انسانی
هرچند خانواده محصولات Substance 3D امروز بسیار گسترده شدهاند، اما ابزارهای اولیهی Substance همیشه حس خاصی بین هنرمندان ایجاد کردهاند؛ ابزاری که نه فقط از نظر فنی قوی بودند، بلکه روحیهی انسانی و فرهنگی ویژهای داشتند.
دگوئی در پست خداحافظی خود نوشت:
«چیزی که بیشتر از همه برایم جالب بود، این بود که مردم هنگام خداحافظی چه چیزی را به یاد آوردند: نه اسکار و امی، نه اعداد تجاری... بلکه فرهنگ و ارزشها.»
«تقریباً همه پیامهایی که دریافت کردم درباره حس مشترکی بود؛ اینکه Allegorithmic و تیم سهبعدی Adobe جاهای خاصی بودند، ساختهشده بر پایهی مراقبت، اعتماد و روحیهی انسانی.»
او افزود:
«این چیزی است که در دل مردم مانده. و همین چیزی است که در دل من هم میماند.»
دگوئی که عاشق سینما و یک موزیسین الکترونیک با همکاریهای شناختهشده است، به زودی جزئیات "ماجراجویی جدیدش" را اعلام خواهد کرد.
