افزونه VeeDynamics شبیهسازی اجسام کشسان در بلندر
این افزونه از روش شبیهسازی جدیدی به نام Vertex Block Descent (VBD) استفاده میکند که امکان شبیهسازی هزاران جسم کشسان (مثل لاستیک) را تنها در چند ثانیه برای هر فریم فراهم میسازد.
افزونهای با شبیهسازی کشسانی مبتنی بر VBD در بلندر
VeeDynamics برای ارائه یک جایگزین پرسرعتتر نسبت به سیستم فیزیکی داخلی بلندر طراحی شده، مخصوصاً برای مواد کشسان مثل لاستیک.
این افزونه از روش Vertex Block Descent (VBD) استفاده میکند که نسبت به روشهای مرسوم مثل Extended Position Based Dynamics (XPBD) که در ابزارهایی مانند Houdini و Unreal Engine استفاده میشوند، عملکرد و پایداری بهتری دارد.
طبق گفتهی سازنده، این روش توانایی شبیهسازی هزاران جسم کشسان با زمان پردازش چند ثانیهای برای هر فریم را دارد.
در یک نمونه آزمایشی، ۲۵۰ مدل کشسانشده از سر «سوزان» (مدل پیشفرض بلندر) به داخل یک مخزن انداخته شده و برخوردها تقریباً در زمان واقعی شبیهسازی شدهاند.
شتابگرفته با GPU انویدیا
شبیهسازی در VeeDynamics از GPU بهره میبرد، اما چون به CUDA 7.5+ نیاز دارد، باید کارت گرافیک نسبتاً جدیدی داشته باشید، مانند سری GeForce RTX 20 یا جدیدتر.
روند کار با این افزونه ساده است؛ میتوانید ویژگیهای ماده مانند چگالی، نرمی، کشسانی و اصطکاک را تنظیم کنید. سپس فقط مشخص میکنید که کدام اشیاء در صحنه کشسان هستند و کدامها جسم سخت برخوردی (Collider)، و شبیهسازی را اجرا میکنید.
نتایج نهایی قابل اکسپورت به نرمافزارها یا موتورهای بازیسازی دیگر هستند و از فرمتهایی مثل Alembic و USD پشتیبانی میشود.
مشخصات سیستم
-
VeeDynamics 1.0 با Blender 4.3+ فقط روی ویندوز ۱۰ یا بالاتر سازگار است.
-
نیاز به کارت گرافیک NVIDIA با پشتیبانی از CUDA 7.5+ دارد.
-
افزونه فعلاً در مرحله بتا است.
قیمت لایسنس:
-
نسخه Indie (برای کاربران با درآمد زیر ۱۰۰ هزار دلار در سال): ۲۴ دلار
-
نسخه Professional: ۵۹ دلار
برای اطلاعات بیشتر به سایت رسمی VeeDynamics مراجعه کنید.
