اپیک گیمز مجوز استفاده و فروش MetaHuman را گسترش داد؛ پشتیبانی از Unity و Godot
MetaHuman، فریمورک اپیک گیمز (Epic Games) برای تولید شخصیتهای سهبعدی واقعگرایانه برای بازیها، انیمیشن و VFX، بعد از چهار سال از مرحلهی دسترسی زودهنگام خارج شد و بهصورت رسمی عرضه شد.
هستهی اصلی این سیستم شامل سه ابزار زیر است که حالا مستقیماً در نسخهی جدید Unreal Engine 5.6 ادغام شدهاند:
-
MetaHuman Creator
-
Mesh to MetaHuman
-
MetaHuman Animator
همچنین، اپیک گیمز لایسنسهای مربوط به متاهیومنها را بهروزرسانی کرده؛ حالا میتوانید از آنها در هر موتور بازی یا نرمافزار طراحی (DCC) استفاده کنید — حتی در پروژههای تجاری.
علاوه بر این، دو افزونهی رایگان برای مایا و هودینی عرضه شدهاند:
-
MetaHuman for Maya
-
MetaHuman for Houdini
که فرآیند ویرایش متاهیومنها در این نرمافزارها را آسانتر میکنند.
مجموعهای از ابزارها برای ساخت و انیمیت شخصیتهای ۳بعدی واقعگرایانه
متاهیومن در ابتدا در سال ۲۰۲۱ بهصورت دسترسی زودهنگام عرضه شد. این فریمورک ابزارهایی برای خلق کاراکترهای واقعگرایانه در بازیها، انیمیشن، تولید مجازی و جلوههای ویژه (VFX) فراهم میکرد.
-
MetaHuman Creator به کاربران اجازه میدهد تا شخصیتهای دیجیتال واقعگرایانه بسازند؛ با ترکیب حالتهای از پیشتعریفشده و تنظیمات دستی برای صورت، مو، لباس و...
-
Mesh to MetaHuman امکان تطبیق یک اسکن سهبعدی یا مدل ساختهشده در سایر نرمافزارها را با سیستم متاهیومن فراهم میکند.
-
MetaHuman Animator فرایند انتقال حرکات صورت از ویدیو (مثلاً اجرای بازیگر) به یک متاهیومن را بسیار ساده میکند.
حالا این ابزارها مستقیماً در Unreal Engine 5.6 ادغام شدهاند
با خروج متاهیومن از نسخهی آزمایشی، سه ابزار فوق اکنون در خود موتور Unreal Engine 5.6 ادغام شدهاند.
این ادغام به سادهسازی فرآیند ساخت شخصیت و مدیریت داراییها کمک میکند.
همچنین استودیوها به کد منبع کامل متاهیومن نیز دسترسی دارند (همراه با کد C++ آنریل انجین).
با این حال، برخی پردازشها هنوز نیاز به خدمات ابری دارند — مثل ریگگذاری خودکار و سنتز بافت.
بهروزرسانیهای جدید: تغییر بدن و لباس متاهیومنها
نسخهی رسمی منتشرشده شامل ویژگیهای جدیدی است:
-
سیستم پارامتریک قبلی برای ساخت صورت، اکنون شامل فرم بدن نیز شده؛ کاربران میتوانند قد، عرض قفسه سینه، اندازهی کمر و طول پاها را تنظیم کنند.
-
یک Outfit Asset جدید معرفی شده که اجازه میدهد لباسهای سفارشی با اندازهی بدن شخصیت هماهنگ شوند.
-
MetaHuman Animator حالا میتواند از ویدیوهای گرفتهشده با دوربینهای معمولی (مثل وبکم) نیز استفاده کند، نه فقط آیفون یا دوربینهای دوگانه.
-
همچنین میتواند انیمیشن چهره — مثل حرکت لب و سر — را فقط از روی صدا تولید کند.
استفاده از متاهیومن در یونیتی، گودوت و فروشگاههای آنلاین
مهمتر از همه، اپیک گیمز قوانین لایسنس متاهیومن را تغییر داده:
-
ابزارها اکنون تحت EULA استاندارد Unreal Engine عرضه میشوند. یعنی استفاده از آنها برای هر کسی با درآمد سالانهی زیر یک میلیون دلار، رایگان است.
-
میتوانید شخصیتها و لباسهای متاهیومن را در مارکتپلیسها بفروشید یا در پروژههای تجاریِ خارج از Unreal Engine استفاده کنید (مثل Unity یا Godot).
-
تنها محدودیت: استفاده از متاهیومن برای آموزش یا بهبود مدلهای هوش مصنوعی ممنوع است (اما استفاده در گردشکارهای حاوی AI آزاد است).
-
اگر درآمد پروژهای که از متاهیومن استفاده میکند، بالای یک میلیون دلار باشد، نیاز به خرید لایسنس Unreal دارید (هزینه: ۱۸۵۰ دلار در سال).
خبر خوب: چون شخصیتها و انیمیشنهای متاهیومن جزو "محصولات غیربازی" محسوب میشوند، نیازی به پرداخت ۵٪ درآمد به اپیک ندارید.
افزونههای جدید برای مایا و هودینی
در نهایت، اپیک دو پلاگین رایگان معرفی کرده برای سادهسازی ویرایش متاهیومنها در DCCهای رایج:
MetaHuman for Maya
-
اجازه میدهد مستقیماً مش شخصیت را با ابزارهای استاندارد مایا ویرایش کنید.
-
میتوانید موهای سازگار با متاهیومن را با XGen بسازید و با فرمت Alembic خروجی بگیرید.
MetaHuman for Houdini
-
فعلاً محدود به طراحی مو است. میتوانید مدلهای مو را با ابزارهای خود هودینی ایجاد و با Alembic خروجی بگیرید.
هر دو پلاگین با یک سری کیتهای اولیه به نام MetaHuman Groom Starter Kits عرضه شدهاند.
سیستم موردنیاز و دسترسی
-
MetaHuman Creator و Animator اکنون در Unreal Engine 5.6 گنجانده شدهاند.
آنریل ادیتور روی ویندوز ۱۰ به بالا، macOS 14.0+ و لینوکس RHEL/Rocky 8+ اجرا میشود. -
پلاگین MetaHuman for Maya با نسخههای Maya 2022 تا 2025 سازگار است.
-
پلاگین Houdini فقط با Houdini 20.5 (با SideFX Labs) کار میکند.
همهی این ابزارها برای استفاده رایگان هستند — حتی برای پروژههای تجاری — به شرط آنکه درآمدتان زیر یک میلیون دلار باشد.
