شبیهسازی پارچه در مرورگر
تازهترین پروژهای که در دنیای شبیهسازیهای تعاملی توجهها را جلب کرده، کار Michal Zalobny است. او با الهام از مقالهای از Marian Pekár درباره استفاده از Verlet Integration در شبیهسازی دوبعدی پارچه با C++، یک شبیهسازی پارچه را از صفر توسعه داده است.
جزئیات فنی
-
این شبیهسازی کاملاً از پایه با استفاده از WebGL2 و یک موتور اختصاصی ساخته شده است.
-
برای افزایش کارایی، تمام نقاط (points) و اتصالات (joints) به صورت instanced پیادهسازی شدهاند.
-
Michal همچنین از محاسبات کواترنیون (Quaternion Math) استفاده کرده تا جهتگیری اتصالات بهطور دقیق تعریف شود.
ویژگیهای پروژه
-
اجرای مستقیم در مرورگر و کاملاً تعاملی.
-
امکان مشاهده رفتار واقعگرایانه پارچه در زمان واقعی.
-
الگوبرداری از یک مقالهی علمی آموزشی (Marian Pekár) اما توسعهیافته با موتور گرافیکی مدرن.
-
این پروژه نیز به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته است و تجربهای متفاوت از تعامل با شبیهسازی پارچه ارائه میدهد.
cloudofoz
پروژه Michal Zalobny نشان میدهد که هنوز هم میتوان با خلاقیت و ترکیب ریاضیات و گرافیک کامپیوتری، شبیهسازیهای تعاملی جذابی در مرورگر خلق کرد. استفاده از Verlet Integration در کنار WebGL2 به او امکان داده تا شبیهسازی پارچهای با عملکرد روان و دقیق ارائه دهد نمونهای که هم برای یادگیری و هم برای سرگرمی ارزشمند است.
