نگاهی به استودیوی مشترک هنرمندان انیمه: لینیا کاتایا و بلا‌می لونا بروکس

نگاهی به استودیوی مشترک هنرمندان انیمه: لینیا کاتایا و بلا‌می لونا بروکس

شقایق

شقایق رضایی

۸۰
۲۵ تیر ۱۴۰۴

دوقلو هنرمند فعال در صنعت انیمه ژاپن، لینیا کاتایا و بلا‌می لونا بروکس، استودیوی خانگی مشترکی برپا کرده‌اند. لینیا به عنوان ناظر کی‌فریم (کلید فریم) فعالیت می‌کند و آثار او در انیمه‌های تلویزیونی و رسانه‌های VTuber برای گروه‌هایی مانند Hololive و VShojo دیده شده است. بلا‌می نیز با عناوینی چون طراح کاراکتر و ناظر انیمیشن، در فیلم‌ها و پروژه‌های آنلاین همکاری داشته است.

چینش استودیو و تجهیزات

لینیا توضیح داده است که زمانی که در استودیو حضور دارند، میزهای کاری‌شان کنار هم قرار دارد؛ میز او سمت چپ و میز بلا‌می سمت راست. این دو با هدف ایجاد فضایی «دنج و راحت»، روی پروژه‌ها به صورت مشترک کار می‌کنند.

تجهیزات اصلی آن‌ها شامل «میزهای دوگا» و «ساکوگا» است که معمولاً در استودیوهای سنتی انیمه ژاپنی استفاده می‌شود. چنین میزهایی قفسه‌های کوچکی برای نگهداری کاغذ انیمیشن و همچنین میز نور برای انیمیشن سنتی دارند، اگرچه بیشتر کارها به‌صورت دیجیتال با iPad Pro و نرم‌افزار Clip Studio Paint انجام می‌شود.

قفسه کنار میز لینیا شامل کاغذ «ساکان» برای تصحیح فریم‌ها و تایم‌شیت‌هایی است که زمان‌بندی فریم‌ها را ثبت می‌کنند. انیمه با نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه تولید می‌شود و اطلاعات فریم‌های کلیدی و میانی روی تایم‌شیت مشخص می‌شود. آثار جمع‌­آوری‌شده و کتاب‌های مرجع نیز در قفسه‌ها قرار دارند.

کار در خانه و کار دیجیتال/سنتی

لینیا پس از پایان ساعات کاری رسمی، روی پروژه‌های مانهوا و تصویرسازی شخصی کار می‌کند. ابزار سنتی همچون دفتر طراحی دستی انیمیشن کنار اوست. همچنین نگهدارنده تلفن همراه برای استریم روند کار در شبکه‌های اجتماعی نیز نصب شده است.

بلا‌می درباره روند انتخاب میز و نقل‌وانتقال آن‌ها چنین بیان کرده است که پس از تعطیلی دفتر، هر دو میز به دلیل ارزششان حفظ شده‌اند. این میزها را خودشان با چرخ دستی کوچک از طریق شهر توکیو منتقل کرده‌اند؛ کاری طاقت‌فرسا که توجه زیادی جلب کرد.

تزئینات و عناصر شخصی

در کنار میز آن‌ها مجموعه‌ای از شخصیت‌های محبوب، آثار هنری، پوستر و کتاب‌های مرجع قرار دارد:

  • مجموعه‌های عروسکی Kuromi و فیگورهای انیمه

  • پوستر فیلم «ارباب حلقه‌ها: جنگ روهیریم» (با نقش پررنگ هنری آن‌ها)

  • گیاه نمادین بلا‌می که از فروشگاه نزدیک Studio Ghibli خریداری شده

  • استندهای انیمیشن Dungeon Meshi

  • کاراکترهای طراحی‌شده برای تریلر VShojo Nova

  • یک استند بزرگ چوبی برای iPad؛ حس استفاده از Cintiq را تقلید می‌کند

  • چراغ‌های رومیزی برای روشنایی کار

  • آثار تصویرسازی خود بلا‌می از doujinshi شخصی

  • ابزار طراحی و مرکب مانند قلم و برس

  • المان‌های انگیزشی شخصی مانند فیگور KAngel/Ame

تجهیزات دیجیتال و تولید انیمه

لینیا از iPad Pro+Clip Studio Paint برای خلق آثار اصلی استفاده می‌کند. استفاده از دستگاه سنگین و کامپیوترهای قوی دیگر جای خود را به تبلت‌های قابل حمل داده است. مانیتور دوم او برای مرور پیام‌های کاری، جستجو در منابع و حتی تماشای انیمه به کار می‌رود.

تولید مستقل و پروژه‌های جدید

لینیا مانهوا (مانگا مستقل)‌ای به نام Idol Royale با ژانر ایندای هراس تولید کرده که به زبان‌های انگلیسی و ژاپنی منتشر شده است.


این گزارش از نسخه چاپی مجله ImagineFX نقل شده است؛ نشریه‌ای تخصصی در زمینه هنر دیجیتال و فانتزی. نسخه چاپی آن در نقاط مختلف جهانی شامل بریتانیا، اروپا، آمریکا، کانادا، استرالیا و بیش‌تر کشورها عرضه می‌شود.

اشتراک گذاری

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...

مطالب مرتبط