یکی از سوالات رایج در میان کاربران، این است که آیا میتوان داراییها و پروژهها را از Unreal Engine به سایر موتورهای بازیسازی مانند Unity، Godot یا حتی Blender انتقال داد؟
پاسخ مثبت است. در این مقاله به بررسی روشهای مختلف برای خروجی گرفتن از Unreal Engine 5.1 (و نسخههای مشابه) به سایر نرمافزارها خواهیم پرداخت و ابزارهای موجود برای این کار را معرفی میکنیم.
چرا نیاز به خروجی گرفتن از Unreal داریم؟
دلایل مختلفی ممکن است شما را به سمت خروجی گرفتن از Unreal سوق دهد:
-
استفاده از داراییهای خریداریشده یا رایگان در پروژههای Unity یا Godot
-
تمایل به بهرهبرداری از قابلیتهای خاص دیگر موتورهای بازیسازی
-
انتقال طراحیهای محیطی یا مدلها برای استفاده در Blender و رندرهای شخصی
-
همکاری در تیمهای چندنفره با نرمافزارهای متنوع
روشهای خروجی گرفتن از Unreal Engine
در حال حاضر چندین راهکار برای خروجی گرفتن از Unreal Engine وجود دارد که بسته به نیاز و مقصد خروجی، میتوان از آنها بهره برد:
۱. خروجی گرفتن به فرمت GLB / GLTF
فرمتهای GLB و GLTF بهعنوان فرمتهای قابل حمل سهبعدی شناخته میشوند که توسط بسیاری از موتورهای بازیسازی و نرمافزارهای سهبعدی پشتیبانی میشوند.
مراحل:
-
مدل یا دارایی مورد نظر را در محیط Unreal انتخاب کنید.
-
با استفاده از پلاگینهای رایگان یا ابزارهای داخلی (مانند Datasmith یا USD Exporter)، فایل را به فرمت GLTF/GLB خروجی بگیرید.
-
سپس فایل خروجی را در Unity، Godot یا Blender وارد کنید.
نکته: این روش برای خروجی گرفتن مدلها، متریالها و انیمیشنهای ساده بسیار مناسب است اما ممکن است برای پروژههای پیچیده نیاز به اصلاح دستی وجود داشته باشد.
محبوبترین پلاگینها برای این کار:
-
glTF Exporter for Unreal Engine (توسعهی Epic Games یا Khronos Group)
-
این پلاگین معمولاً در بخش Plugins > Built-in یا Marketplace قابل فعالسازی است.
-
از طریق آن میتوانید مدلهای سهبعدی را با متریالها و انیمیشنها به فرمت .glb یا .gltf خروجی بگیرید.
-
مراحل کلی:
-
به منوی Edit > Plugins بروید.
-
در قسمت "Rendering" یا "Importers/Exporters" دنبال "glTF Exporter" بگردید.
-
آن را فعال کرده و Unreal را ریستارت کنید.
-
پس از فعالسازی، با راستکلیک روی آبجکتها میتوانید گزینهی Export to glTF را مشاهده کنید.

۲. استفاده از Unreal to Unity Exporter
برای کاربرانی که قصد انتقال داراییها به Unity را دارند، ابزار Unreal to Unity Exporter در فروشگاه Unity Asset Store منتشر شده است.
این ابزار بهصورت خودکار داراییهای Unreal را به قالب قابل استفاده در Unity تبدیل کرده و فرآیند انتقال را ساده میکند.
۳. استفاده از UE Asset Viewer
ابزار رایگان و غیررسمی UE Asset Viewer این امکان را فراهم میسازد تا فایلهای با فرمت .uasset (که توسط Unreal تولید میشود) را باز کرده، و بهصورت دستی مدلها، تکسچرها و دادهها را استخراج و برای سایر پلتفرمها آماده کرد.
-
پشتیبانی از استخراج FBX، PNG و...
-
مناسب برای داراییهای دانلودشده از Marketplace یا باندلهای Humble
۴. خروجی گرفتن با NVIDIA Omniverse USD
پروژهی Omniverse متعلق به NVIDIA، امکان تعامل بین نرمافزارهای سهبعدی مختلف را از طریق فرمت USD (Universal Scene Description) فراهم میکند.
Unreal Engine از این فرمت پشتیبانی کرده و میتوانید صحنه یا دارایی را با استفاده از USD Exporter خروجی بگیرید و سپس آن را در Blender، Unity یا سایر ابزارهای پشتیبانیکننده از USD بارگذاری کنید.
۵. خروجی به Blender از طریق FBX یا USD
اگر قصد دارید داراییهای Unreal را به Blender منتقل کنید (برای رندر یا اصلاح)، میتوانید از خروجی FBX یا USD استفاده کنید. بیشتر نسخههای Unreal قابلیت Export به این دو فرمت را دارند. سپس فایلها بهراحتی در Blender باز خواهند شد.
نکات کلیدی هنگام خروجی گرفتن
-
ممکن است انیمیشنها و متریالها بهطور کامل و دقیق منتقل نشوند؛ در این موارد، تنظیمات دستی لازم است.
-
ساختار پوشهها و وابستگیهای فایل را بررسی و سازماندهی کنید.
-
همیشه از فایلهای اصلی پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز خطا، پروژه آسیب نبیند.
-
نسخههای Unreal و مقصد (Unity, Godot, Blender) را بررسی کنید تا از سازگاری فایل اطمینان حاصل شود.
در دنیای توسعه بازی و طراحی سهبعدی، توانایی انتقال داراییها میان نرمافزارهای مختلف یک مهارت ضروری بهشمار میرود. خوشبختانه Unreal Engine ابزارهای متعددی برای خروجی گرفتن به Unity، Godot و Blender ارائه میدهد که با کمی دانش فنی میتوان بهراحتی از آنها استفاده کرد.
اگر بهدنبال استفاده از داراییهای خود در پروژههای دیگر هستید یا به همکاری میانپلتفرمی فکر میکنید، این راهکارها میتوانند روند کار شما را تسهیل کنند.