برنامههای Epic Games برای Unreal Engine 6 باعث دو دستگی میان توسعهدهندگان شده است
Unreal Engine 5 حالا پرفروشترین موتور بازی در دنیاست، و خیلی از استودیوها آن را به جای موتورهای اختصاصی خود انتخاب کردهاند. با این حال، این موتور بینقص هم نیست، و طبیعی است که توسعهدهندهها از آینده این ابزار بلادرنگ Epic Games کنجکاو باشند. مدیرعامل Epic، تیم سوئینی، در مصاحبهای جدید اولین اطلاعات جدی درباره نسخه بعدی، یعنی Unreal Engine 6 را منتشر کرده که واکنشهای متفاوتی را در میان توسعهدهندگان به همراه داشته است.
چه چیزی در Unreal Engine 6 در راه است؟
تیم سوئینی در مصاحبه با Lex Fridman گفت که هدف Unreal Engine 6 این است که UE5 را با Unreal Editor for Fortnite (که الان بهطور جداگانه توسعه داده میشوند) ادغام کند.
او گفت:
«هدف UE6 اینه که بهترینهای هر دو دنیا رو کنار هم بیاره؛ برنامهنویسی گیمپلی راحتتر برای جامعه Fortnite و مشتریان لایسنسشده، و در عین حال مقیاسپذیری بهتر برای شبیهسازیهای بزرگ و استفاده راحتتر که باعث بشه استخدام برنامهنویسهای آشنا با این سیستم سادهتر بشه. همینطور توسعهدهندهها بتونن بازی رو یک بار بسازن و بعد روی هر پلتفرمی منتشرش کنن.»
سوئینی توضیح داد که شرکت فعلاً این ایده رو فقط داخل Fortnite تست میکنه تا مطمئن بشه قبل از عرضه عمومی، همه چیز خوب کار میکنه.
او افزود:
«نسخه نهایی این سیستم به توسعهدهندهها اجازه میده بازیای بسازن که هم میشه داخل Fortnite به عنوان یه جزیره (Fortnite Island) اجراش کرد، هم به عنوان یه بازی مستقل منتشرش کرد. ضمن اینکه توسعهدهندههای شخص ثالث هم به اقتصاد آیتمهای Fortnite دسترسی خواهند داشت.»
رفع مشکلات CPU در Unreal Engine 6
Epic قصد داره «محدودیتهای اصلی» UE5 رو هم برطرف کنه، مثل مشکل شبیهسازی تکرشتهای که باعث فشار زیاد روی CPU میشه. در UE6 معماری موتور چندرشتهای (multi-threaded) خواهد بود که بهتر از پردازندههای چند هستهای بهره میگیره و امیدوارن که مشکلاتی مثل لگ و استاتر که در UE5 زیاد دیده میشه، کاهش پیدا کنه.
سوئینی اعتراف کرد که قبلاً Epic نمیخواست پیچیدگیهای multi-threading رو به دوش خودش و جامعه بندازه، ولی حالا «این محدودیت روزبهروز بیشتر حس میشه».
انقلاب یا تکامل؟
به نظر میاد UE6 بیشتر یه نسخه تکمیلی باشه تا انقلابی؛ بر خلاف UE5 که فناوریهای جدیدی مثل Lumen و Nanite رو معرفی کرد. منطقی هم هست، چون هنوز خیلی از بازیها حتی از تمام قابلیتهای UE5 هم استفاده نکردن.
با این حال، بین توسعهدهندهها اختلاف نظر هست. یکی نوشته:
«به خاطر همین از UE جدا شدم؛ تمرکز زیاد روی Fortnite. هیچکس نمیخواد UE حول Fortnite بچرخه، ولی سوئینی فقط دنبال پول V-bucks هست.»
دیگری گفته:
«شاید بهتر باشه اول UE5 رو درست کنن قبل از اینکه برن سراغ UE6. موتور باید اونقدر قوی و روان باشه که دیگه ۷۵ درصد بازیهای من با مشکل استاتر مواجه نشن.»
برخی هم پیشنهاد دادن که UE6 حتماً باید سیستم ECS (Entity Component System) داشته باشه، چون معماری دادهای فعلی UE گلوگاه اصلی عملکردشه. برخی هم خواستن که Epic اجازه بده توسعهدهندههای شخص ثالث بتونن به بهینهسازی موتور کمک کنن.
البته بعضیها هم از Epic دفاع کردن و گفتن مشکل از خود توسعهدهندههاست که کد موتور UE رو شخصیسازی نمیکنن، در حالی که این امکان کاملاً بازه.
