اتودسک نسخه Arnold 7.4.1 را منتشر کرد
اتودسک بهتازگی نسخه 7.4.1 موتور رندرینگ قدرتمند و حرفهای خود، Arnold، را منتشر کرده است.
این بهروزرسانی قابلیتهای جدیدی از جمله رندر Toon Shading روی GPU، بهبود عملکرد در صحنههای پیچیده و نمایشگر تعاملی جدید مبتنی بر HTML برای آمار رندر را اضافه میکند.
قابلیتهای جدید در تمامی پلاگینهای یکپارچه Arnold در دسترس هستند، و پلاگین مخصوص Maya بهطور خاص بهبودهایی در پشتیبانی از دادههای نقطهای OpenVDB دریافت کرده است.
✅ رندر Toon Shading اکنون روی GPU ممکن است
در Arnold 7.4.1 حالا میتوان از ویژگیهای toon shading، شامل shader کارتونی (Toon Shader) و فیلتر کانتور (Contour filter)، هنگام رندر روی GPU نیز استفاده کرد.
البته این قابلیت GPU در حال حاضر به نورپردازی مستقیم محدود است، و پشتیبانیای از بازتابها، شکست نور یا نور غیرمستقیم ندارد.
🚀 رندر سریعتر صحنههای پیچیده با instancing رویهای
این نسخه باعث بهبود عملکرد رندر میشود، بهویژه در صحنههای پیچیدهای که از instancing رویهای استفاده میکنند.
با استفاده از پرچم جدید options.procedural_instancing_optimization
معمولاً سرعت رندر ۱ تا ۲ برابر افزایش مییابد، اما در برخی صحنههای پیچیده این افزایش میتواند تا ۱۸ برابر نیز برسد.
بهطور خاص، مجموعه داده جدید Caldera USD از شرکت Activision که بر اساس نقشهای از بازی Call of Duty: Warzone ساخته شده، ۱۸ برابر سریعتر رندر میشود.
همچنین شروع صحنه به صورت موازی حالا بهتر با تعداد هستههای CPU مقیاسپذیر است، و زمان رسیدن به اولین پیکسل را کاهش میدهد.
💡 بهبود نورپردازی سراسری (Global Light Sampling) و گردش کار USD
نورهای فوتومتریک (IES) و نورهای شبکهای (mesh lights) اکنون در هنگام استفاده از Global Light Sampling کیفیت بیشتری ارائه میدهند بدون افزایش زمان رندر.
در تصاویر مقایسهای موجود در یادداشتهای نسخه، بهبود بهویژه در مشهایی که motion blur دارند، محسوس است.
در هنگام رندر دادههای USD، Arnold اکنون بهطور پیشفرض از Hydra برای ترجمه استفاده میکند تا رندر با delegate رندر Hydra سازگار باشد.
📊 نمایشگر تعاملی جدید برای آمار رندر
Arnold 7.4.1 یک نمایشگر تعاملی HTML جدید برای آمار رندر معرفی کرده است.
این ابزار اطلاعاتی مانند زمان رندر هر فریم، مصرف حافظه، میزان استفاده از بافتها و دستهبندی زمان رندر را به صورت تصویری نمایش میدهد و به عیبیابی مشکلات عملکردی کمک میکند.
🧩 پشتیبانی در پلاگینهای یکپارچه
تمام پلاگینهای یکپارچهی Arnold برای پشتیبانی از قابلیتهای جدید بهروزرسانی شدهاند:
-
3ds Max: نسخه MAXtoA 5.8.1
-
Cinema 4D: نسخه C4DtoA 4.8.1
-
Houdini: نسخه HtoA 6.4.1
-
Katana: نسخه KtoA 4.4.1
-
Maya: نسخه MtoA 5.5.1
نکته: نسخههای همراه 3ds Max 2026 و Maya 2026 شامل Arnold 7.4.0 هستند، نه نسخه جدید 7.4.1.
📦 ویژگی جدید برای Maya: پشتیبانی از دادههای نقطهای VDB
پلاگین MtoA 5.5.1 اکنون از دادههای نقطهای OpenVDB در نود aiVolume
پشتیبانی میکند. این قابلیت به کاربران Maya اجازه میدهد فایلهای VDB حاوی دادههای نقطهای را وارد کرده و آنها را بهصورت نقاط Arnold رندر کنند.
🖥 مشخصات سیستم و دسترسی
Arnold 7.4.1 در دسترس سیستمعاملهای زیر قرار دارد:
-
ویندوز 10 به بالا
-
لینوکس RHEL/CentOS 7+
-
macOS 10.13 به بالا
رندر GPU فقط روی ویندوز و لینوکس پشتیبانی میشود و نیاز به کارت گرافیک NVIDIA سازگار دارد.
این نرمافزار فقط به صورت اشتراکی قابل استفاده است:
-
اشتراک ماهانه: ۵۵ دلار (۵ دلار افزایش نسبت به ابتدای ۲۰۲۵)
-
اشتراک سالانه: ۴۱۵ دلار (۱۵ دلار افزایش)
