افزونه رایگان مایا برای افزودن حرکات ثانویه به کاراکترها
Soul of Puppet، با نام واقعی سِدریک نیکولا (Cédric Nicolas)، توسعهدهنده ابزارهای ریگ و پایپلاین، افزونهای رایگان برای نرمافزار Maya با نام PuppetSoul PUPbuildDynamic منتشر کرده که امکان افزودن حرکتهای ثانویه (Secondary Motion) به کاراکترها را فراهم میکند.
این افزونه برای استفاده روی اجزایی مثل مو، لباس، و قسمتهای دنبالهدار بدن مانند شاخکها طراحی شده و هدف آن «جایگزینی جلوههای FX کاراکتر با انیمیشن خالص» است. این تکنولوژی همچنین در سیستم ریگ تجاری PuppetSoul نیز وجود دارد.
🎯 افزودن خودکار دینامیک ثانویه قابلکنترل به زنجیرههای مفصلی مایا
افزونه PUPbuildDynamic بهصورت خودکار دینامیکهای ثانویه را روی هر زنجیره مفصلی (Joint Chain) در Maya راهاندازی میکند و امکان ایجاد حرکات همپوشان (Overlap) در انیمیشن کاراکتر را فراهم میسازد.
کاربر میتواند نتایج را با تنظیم پارامترهایی مثل سفتی (Stiffness)، میرایی (Damping) و جرم (Mass) کنترل کند.
اگرچه استفاده از این ابزار تنها با نودهای استاندارد مایا امکانپذیر است، اما یک نود اختصاصی به نام PUPdynaNode نیز وجود دارد که پشتیبانی از جسمهای برخوردی (Collision)، باد، جاذبه و آپدیتهای فریمریتی غیر از ۲۵fps را اضافه میکند.
نیکولا این افزونه را ابزاری معرفی میکند که «بهطور خاص برای انیماتورها طراحی شده: ساده برای راهاندازی، آسان برای کنترل، و قابل تنظیم بهصورت دقیق».
🌟 همچنین در بسته تجاری PuppetSoul موجود است
این تکنولوژی بخشی از PuppetSoul نیز هست، یعنی ابزار ریگ و انیمیشن تجاری Soul of Puppet برای Maya.
در وبسایت محصول، میتوانید نظرات انیماتورهایی را بخوانید که از این ابزار استفاده کردهاند؛ از جمله هنرمندانی که در تولید انیمیشن بلند Richard the Stork 2 مشارکت داشتهاند و در آن پروژه از PuppetSoul بهره بردهاند.
💡 قیمت و دسترسی
PUPbuildDynamic برای Maya نسخههای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ کامپایل شده، اما برای استفاده از نود PUPdynaNode بهتر است از Maya 2025 استفاده شود.
این افزونه کاملاً رایگان است و میتوانید آن را از سایت رسمی و cgnation.ir دانلود کنید.
ابزار کامل PuppetSoul نیز بهصورت تجاری عرضه میشود و قیمت آن بنا به درخواست اعلام میشود.
