برای مدتی، CryEngine یکی از هیجانانگیزترین موتورهای بازیسازی به شمار میرفت؛ موتوری که همواره مرزهای گرافیکی روی سختافزارهای کامپیوترهای شخصی را جابهجا میکرد. بازیهایی مانند نسخهی اول Crysis تبدیل به معیار سنجش قدرت سیستمها شدند، برای اجرای روان این بازیها نیاز به سیستمهای فوقالعاده قدرتمند بود، اما در عوض، جلوههای بصری خیرهکنندهای ارائه میدادند که حتی امروز هم کیفیت بالایشان قابل تحسین است.
سالها CryEngine یک بازیگر مهم در صنعت بازیسازی محسوب میشد و زیرساخت بسیاری از بازیهای شاخص بود؛ همین باعث شد که نام استودیوی Crytek نیز بر سر زبانها بیفتد. حتی جملهی معروف «اما میتونه Far Cry رو اجرا کنه؟» هنوز هم میان گیمرها زنده است.
با این حال، مسیر CryEngine پر از تغییرات و پیچ و خم بوده. برای مثال، زمانی که شرکت Ubisoft امتیاز بازی Far Cry را خرید، موتور CryEngine را نیز لایسنس کرد و بعدها بر پایهی آن، موتور داخلی خودش به نام Dunia را توسعه داد. اما شاید بزرگترین تغییر زمانی رخ داد که شرکت آمازون، CryEngine را لایسنس کرد، آن را با نام Lumberyard بازسازی نمود و در ادامه، آن را به موتور متنباز O3DE (Open 3D Engine) تبدیل کرد. امروزه O3DE و CryEngine هرچند منشأیی مشترک دارند، اما دو موتور کاملاً متفاوت هستند.
در این میان، خود استودیوی Crytek همچنان به استفاده از CryEngine برای ساخت بازیهای خودش ادامه داد—از جمله در مجموعهی Crysis، بازی Ryse: Son of Rome و اخیراً در بازی چندنفرهی محبوب Hunt: Showdown. برخی توسعهدهندگان دیگر نیز از CryEngine بهره بردند، مثل بازی Star Citizen (که بعدها به Lumberyard منتقل شد)، Prey (نسخهی ۲۰۱۷)، MechWarrior Online و اخیراً قسمت دوم از بازی تحسینشدهی Kingdom Come: Deliverance.
با وجود عرضهی این بازیها، آیندهی CryEngine برای توسعهدهندگان بیرونی چندان روشن نیست. در سال ۲۰۲۲، استودیوی Crytek اعلام کرد که روی نسخهی جدیدی از Crysis کار میکند، اما مدتی بعد پروژه را متوقف کرد و حدود ۱۵ درصد از نیروهای خود را اخراج کرد. با اینکه مدیرعامل این شرکت گفته که توسعهی CryEngine خصوصاً برای بازی Hunt: Showdown ادامه خواهد داشت، اما تمرکز آنها بیشتر بر استفادهی داخلی است.
آخرین نسخهی عمومی این موتور، CryEngine 5.7 LTS بود که در آوریل ۲۰۲۲ منتشر شد. پس از آن، کاربران و توسعهدهندگان گمانهزنیهایی در مورد آیندهی این موتور مطرح کردند. اگرچه Crytek از نسخهی 5.11 برای بازی Hunt خبر داده بود، اما این نسخه هرگز بهطور عمومی منتشر نشد. آنها در سرور دیسکورد خود اعلام کردند که نسخهی 5.7 LTS آخرین نسخهی عمومی از شاخهی ۵.x خواهد بود.
پس آیندهی CryEngine چه خواهد شد؟
واضح است که Crytek همچنان در حال توسعهی CryEngine است، اما بیشتر برای پروژههای داخلی خود مانند Hunt: Showdown. چرخهی انتشار عمومی این موتور و در دسترس بودن آن برای دیگر توسعهدهندگان، فعلاً در وضعیتی نامشخص قرار دارد.
اینکه آیا CryEngine میتواند دوباره جایگاه خود را بهعنوان یک موتور بازیسازی پرکاربرد در میان توسعهدهندگان بازی بازپس بگیرد یا خیر، سوالی است که تنها زمان میتواند به آن پاسخ دهد.