Murder Engine یک موتور بازیسازی دوبعدی متنباز است که با زبان C# توسعه یافته و بر پایهی کتابخانهی FNA ساخته شده است (که خود مبتنی بر XNA است). این موتور با تمرکز بر معماری ECS (سیستم موجودیت-مولفه) طراحی شده و برای ساخت بازیهای پیکسلی بسیار مناسب است.
Murder Engine چیست؟
در یک جمله، Murder Engine یک موتور بازیسازی پیکسلی مبتنی بر ECS است که روی FNA ساخته شده.
اما نکتهی مهمی که باید به آن توجه کنید این است که:
🚧👷 هشدار: استفاده از این موتور بهعهدهی خود شماست! Murder Engine همچنان در حال توسعه است و تغییرات زیادی در آن رخ میدهد. اگرچه سعی میشود نسخههای منتشرشده پایدار باشند، اما انتظار بروز باگها، تغییرات شکسته و ناپایداری را داشته باشید.
امکانات کلیدی
یکی از نکات جالب دربارهی Murder Engine، جداسازی تمیز منطق بازی از ویرایشگر مراحل است. ویرایشگر مرحله که بخشی از پروژه بازی محسوب میشود، ابزارهای بسیار خوبی دارد از جمله:
-
ویرایشگر کامل نقشه
-
سیستم گفتگو (Conversation System)
-
ابزارهایی برای تعریف ساختار موجودیتها
-
مدیریت دادههای بازی
-
و امکانات متنوع دیگر
ابزار توسعه و پلتفرمها
برای ساخت بازی با این موتور، باید از زبان برنامهنویسی C# و محیط توسعه Microsoft Visual Studio 2022 استفاده کنید؛ بنابراین این موتور فعلاً فقط روی ویندوز قابل اجراست.
این پروژه تحت مجوز متنباز MIT منتشر شده است.
همچنین Murder Engine میزبان چند پروژه زیرمجموعه مهم نیز هست:
-
bang: چارچوب ECS به زبان C#
-
gum: زبان مخصوص ساخت دیالوگهای شاخهدار که درون ویرایشگر تعبیه شده است.
نقطهضعف فعلی: مستندات
متأسفانه، یکی از بزرگترین کمبودهای Murder Engine در حال حاضر، نبود مستندات کامل است. منابع آموزشی بسیار محدودی وجود دارد و بیشتر باید خودتان به صورت تجربی موتور را یاد بگیرید.
با این حال، برای شروع میتوانید از دو پروژهی نمونه کمک بگیرید:
-
Neo City Express Repository (برنده یکی از رویدادهای Ludum Dare)
-
Hello Murder Repository (پروژهی شروع برای آشنایی با موتور)
🔁 حتماً هنگام کلون کردن این پروژهها از گیتهاب، به صورت recursively کلون کنید تا تمام زیرماژولها هم دریافت شوند.
لینکهای مفید
🔗 مخزن Murder Engine در GitHub
(برای شروع دانلود و مشاهده کد منبع)