نسخه هشتم موتور بازیسازی Babylon.js منتشر شد
Babylon.js، فریمورک و موتور بازیسازی سهبعدی محبوب برای وب، نسخهی هشتم خودش رو منتشر کرد. این نسخه دقیقاً یک سال بعد از نسخهی ۷ منتشر شده و مثل نسخههای سالانهی قبلی، با کلی ویژگی جدید همراهه.
ویژگیهای برجستهی Babylon.js 8 عبارتاند از:
🔸 سایهپردازی مبتنی بر تصویر (IBL Shadows)
نورپردازی مبتنی بر تصویر (Image-Based Lighting یا بهاختصار IBL) یکی از تکنیکهای پرکاربرد در گرافیک رایانهایه که نور محیط رو با استفاده از یک تصویر منبع شبیهسازی میکنه. Babylon.js بیش از ۸ سال پیش از این تکنولوژی پشتیبانی کرد و خیلی زود به یکی از پرکاربردترین امکاناتش تبدیل شد. حالا با همکاری Adobe، این ویژگی ارتقا پیدا کرده و امکان ایجاد سایه بر اساس تصویر محیطی هم فراهم شده؛ یعنی هم نور و هم سایهها رو میتونین از یک تصویر منبع بگیرید.
🔸 نورهای مساحتدار (Area Lights)
این نوع جدید نورپردازی به شما اجازه میده یک شکل دوبعدی رو مشخص کنید که ازش نور منتشر بشه؛ درست مثل نورهای پخش و نرم که توی صحنههای فیلمبرداری استفاده میشن. این نورها میتونن بُعد تازهای به صحنههای شما اضافه کنن.
🔸 نسخه آلفای Node Render Graph
با Node Render Graph حالا کنترل کامل روی کل فرآیند رندر دارید. این یعنی میتونین همهی مراحل رندر فریمها روی GPU رو شخصیسازی و کنترل کنین. این سیستم جدید با یک ابزار گرافیکی بهنام Node Graph عرضه شده که اجازه میده بدون نیاز به کدنویسی پیچیده، مسیر رندر دلخواه خودتون رو بسازید.
🔺 توجه: این ویژگی هنوز در نسخهی آلفا قرار داره.
🔸 نمایشگر سبک و جدید (Lightweight Viewer)
یک ویوئر جدید و سبک با توان پردازشی بالا، که بهصورت داینامیک فقط قابلیتهای موردنیاز (مثل صدا یا انیمیشن) رو لود میکنه، بسته به مدل. با چند خط HTML بهسادگی میتونین اون رو به صفحات وب اضافه کنین. این ویوئر هم قابل توسعهست و هم یک کانفیگوراتور ساده و کاربردی داره.
🔸 پشتیبانی بومی از WGSL
تمام شیدرهای اصلی موتور حالا هم با GLSL و هم با WGSL عرضه شدن. این یعنی پشتیبانی مستقیم از WebGPU بدون نیاز به هیچ لایهی تبدیلی. همچنین ویرایشگر Node Material هم میتونه خروجی WebGPU تولید کنه، علاوه بر WebGL.
🔸 موتور صوتی بازطراحیشده
نسخه ۸ یک موتور صوتی کاملاً بازطراحیشده داره که هم قدرتمنده (با پشتیبانی کامل از ویژگیهای web-audio)، هم مدرن (با معماری و کلاسهای جدید) و هم ساده برای استفاده، حتی برای مبتدیها.
🔸 بهبودهای Gaussian Splat
پشتیبانی از Gaussian Splat در این نسخه پیشرفت کرده و حالا شامل فرمتهای جدیدی مثل SPZ و PLY فشرده، هارمونیکهای کروی و بهینهسازیهای زمان اجرا برای کاهش مصرف حافظه و منابع پردازشی CPU/GPU شده.
🔸 کنترلر کاراکتر Havok
همکاری فوقالعاده با تیم Havok ادامه داره و حالا کنترلر کاراکتر پیشرفتهی این شرکت هم به Babylon.js اضافه شده. این یعنی میتونید تنها با چند خط کد، بازیهایی با محوریت کاراکتر بسازید، با کنترلر فیزیکی حرفهای و آمادهبهکار.
📎 لینکهای مهم:
