معرفی پلاگین جدید UVReactor برای UV در 3ds Max

۱۰۱

RapidMXS (با نام دیگر Miklós Gábor، توسعه‌دهنده پلاگین Octopus)، از پلاگین جدیدی به نام UVReactor رونمایی کرده است؛ ابزاری قدرتمند برای باز کردن (unwrap) و بسته‌بندی (pack) UV در نرم‌افزار 3ds Max.

این افزونه وعده می‌دهد که حتی مدل‌هایی با چندین میلیون پلی‌گان را در عرض چند ثانیه باز و بسته‌بندی کند و در عین حال از گردش کار استاندارد و رابط کاربری آشنای 3ds Max پیروی کند.


پلاگینی پرسرعت برای باز کردن UV در 3ds Max

UVReactor که پنج سال در حال توسعه بوده، یک پلاگین قدرتمند و خودکار برای باز کردن و بسته‌بندی UV است که بر پایه CPU کار می‌کند و از دستورالعمل‌های AVX2 برای تسریع پردازش استفاده می‌کند.

گابور ادعا می‌کند که UVReactor «هشت برابر بیشتر از اکثر ویرایشگرهای UV، در یک چرخه پردازش CPU کار می‌کند» و حتی روی مدل‌های بسیار سنگین نیز «کاملاً پاسخگو» باقی می‌ماند.


سازگار با گردش کار آشنای 3ds Max

با اینکه در نسخه اولیه، امکانات هنوز محدود هستند، UVReactor ابزارهایی برای باز کردن و بسته‌بندی UV و تنظیم چگالی تکسل (Texel Density) فراهم کرده است.

این پلاگین با Graphite Modeling Tools بومی 3ds Max کار می‌کند و از همان کلیدهای میانبر استاندارد ویوپورت و ویرایشگر UV استفاده می‌کند.

از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به پاک‌سازی داخلی UV، رفع خودکار آرتیفکت‌های رایج، و امکان دوختن هم‌زمان چند پوسته UV اشاره کرد.

به‌روزرسانی ۱۵ آوریل ۲۰۲۵

از زمان عرضه اولیه UVReactor، RapidMXS به‌روزرسانی‌های مداومی ارائه داده است که جدیدترین آن نسخه UVReactor 1.2.5 است.

در ادامه، مروری داریم بر تغییرات مهم افزونه از نسخه اولیه 1.0:

  • UVReactor 1.1 که یک ماه پس از نسخه اول منتشر شد، حالت Multi Object Mode را اضافه کرد و امکان باز کردن هم‌زمان چند شیء یا زیرشیء را فراهم نمود.

  • UVReactor 1.1.3 نیز یک ماه بعد عرضه شد و پشتیبانی از گردش کار UDIM را اضافه کرد که به کاربر اجازه می‌دهد جزایر UV را در کاشی‌های UDIM جداگانه بسته‌بندی کند.

  • UVReactor 1.2 که در مارس ۲۰۲۵ عرضه شد، پلاگین را به‌صورت یک مدیفایر (Modifier) در دسترس قرار داد.

    این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد UVها را در هر جای Modifier Stack ویرایش کند و UVReactor را در کنار مدیفایرهایی مثل Edit Poly نیز استفاده کند، نه فقط روی آبجکت‌های Editable Poly.

از جمله بهبودهای دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از اسنپ کردن به ورتکس و شبکه (Grid)

  • پین کردن ورتکس‌ها

  • صاف‌سازی UVهای غیریکسان

  • حالت انتخاب دایره‌ای

  • گزینه‌های جدید برای مشاهده و انتخاب پلی‌گان‌های برگشته (Flipped)

فهرست کامل تغییرات نسخه‌های 1.1.x و 1.2.x در صفحه فیسبوک RapidMXS قابل مشاهده است.


قیمت و مشخصات فنی

UVReactor با نسخه‌های 3ds Max 2020 به بعد سازگار است.

  • مجوز دائمی برای هنرمندانی با درآمد زیر ۱۰۰٬۰۰۰ دلار در سال (نسخه Indie): قیمت پیشنهادی ۱۵۰ یورو (حدود ۱۶۹ دلار)

  • مجوز حرفه‌ای (Pro): قیمت پیشنهادی ۳۰۰ یورو (حدود ۳۳۹ دلار)

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت رسمی UVReactor مراجعه کنید.

 

شقایق

شقایق رضایی

۲۷ فروردین ۱۴۰۴

بیشتر بخوانید

برای ثبت نظر باید
وارد حسابت بشی
Loading...