شرکت سازندهی Candy Crush هوش مصنوعی را جایگزین کارکنانش کرد
ماجرایی که بارها در صنایع مختلف تکرار شده است: کارمندی باسابقه، فردی تازهکار را آموزش میدهد و در نهایت، خودش جایگزین همان فرد میشود. اما اینبار با یک پیچ مدرن در قرن بیستویکم؛ کارمند جدید در واقع یک هوش مصنوعی است که تیم توسعهدهنده در شرکت King طی سالهای اخیر آن را آموزش دادهاند.
سابقهی استفاده از هوش مصنوعی در King
در یک مقالهی سال ۲۰۲۳، برای نخستین بار به استفاده از هوش مصنوعی در روند ساخت بازیهای King اشاره شد. استیو کالینز (CTO شرکت King) در آن زمان توضیح داد که استفاده از ابزارهای نوین، راهی برای بهینهسازی مسیر تجربهی بازیکن و حذف بخشهای تکراری و خستهکنندهی فرآیند توسعهی بازی است.
«بیشتر نقشهای موجود در سازمان ما با این فناوریها بهبود پیدا میکنند.»
«مثل هر فناوری جدید، ابزارها باعث میشوند کارها سادهتر شود یا بخشهای تکراری را حذف کنند. دوست دارم تمام زمان مهندسان ما صرف کارهای خلاقانه شود، نه فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد.»
تکامل ابزارهای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۴
در سال ۲۰۲۴، گزارشهایی منتشر شد مبنی بر اینکه طراحان مراحل بازی در King از هوش مصنوعی برای تست و اصلاح خودکار مراحل استفاده میکنند. این ابزارها بهصورت دستیار طراحی عمل میکردند؛ مشابه کمکیارهای کدنویسی، اما اینبار برای طراحی مراحل بازی.
«طراح مشخص میکند که چه تغییری خوب است و چه تغییری نه؛ سپس سیستم آن را اصلاح میکند. این ابزار کمکی است، نه جایگزین.»
با تکرار استفاده و بهبود الگوریتمها، گفته میشد که طراحان در حال حرکت بهسوی مدلهای مبتنی بر «پرامپت» (prompt-based design) هستند.
سال ۲۰۲۵: اخراج گسترده و چهرهی تاریک واقعیت
اکنون در سال ۲۰۲۵، شرکت مادر King یعنی مایکروسافت (مالک Activision/Blizzard/King) موج جدیدی از اخراجهای گسترده را در بخش بازی اعلام کرده است. و حالا، ابزارهای هوش مصنوعیای که با کمک نیروهای انسانی توسعه یافتهاند، جایگزین خود آنها شدهاند.
بر اساس گزارش منابع داخلی، بسیاری از طراحان مراحل، کارشناسان تجربهی کاربری، نویسندگان داستان و محتوای متنی در معرض اخراج قرار گرفتهاند.
یکی از کارکنان گفته است:
«تقریباً کل تیم طراحی مراحل حذف شده، با اینکه ماهها صرف ساخت ابزارهایی کرده بودند که طراحی را سریعتر کند. حالا همین ابزارها جایگزین آنها شدهاند.»
وی ادامه میدهد:
«حتی تیم نویسندگی هم در حال حذف شدن است، چون ابزارهایی که خودشان ساخته بودند حالا کارشان را انجام میدهد.»
«جایگزینی انسانها با ابزارهای هوش مصنوعی واقعاً منزجرکننده است، مخصوصاً وقتی شرکت از نظر مالی در وضعیت خوبی قرار دارد. ما نیاز به نیروی انسانی بیشتری داریم، نه کاهش نیرو.»
آیندهای نگرانکننده
به نظر میرسد این پایان ماجرا نباشد. با گسترش هوش مصنوعی در صنایع خلاق، این احتمال وجود دارد که توسعهدهندگان بازی، خودشان ابزارهایی را آموزش دهند که در نهایت شغلشان را از آنها بگیرد.
